Ekonomi

 İhracat yüzde 25 geriledi  

Mehmet Hanifi GÜLEL

Domates ihracatı ilk 5 ayda yüzde 25 gerile­di. İhracatın gerile­mesinin temel sebebinin ise maliyetlerin artması ve dö­viz kurların da düşük seviye­de seyretmesi nedeni ile reka­betçiliğin kaybedilmesi ola­rak belirtiliyor. Türkiye’nin domates ihracatının bu yılın ilk 5 ayında, bir önceki yılın ay­nı dönemine kıyasla yüzde 25 oranında bir düştüğünü akta­ran İstanbul Yaş Meyve Seb­ze İhracatçıları Birliği Başka­nı Melisa Tokgöz Mutlu, ihra­cat değerinin ise 247 milyon dolar gerilediğini açıkladı.

Ön­celikle üretim kısmına bakıl­dığında, bu yıl domates üreti­minde herhangi bir sorunun gözükmediğine vurgu yapan Melisa Tokgöz Mutlu, ‘’İhra­cat rakamlarına baktığımızda ise Almanya, Hollanda, Polon­ya gibi özellikle Avrupa Birliği ülkelerine yaptığımız domates ihracatında düşüşler yaşanı­yor. Avrupa’ya ihracatta ciddi sıkıntılarımız var.

Maliyetle­rimizin artması ve kurların da düşük seviyede seyretmesi ne­deni ile rekabetçiliğimizi kay­betmiş bulunmaktayız. Kur oranımız enflasyonun çok ge­risinde kaldı. Bu kur seviye­siyle, artan TL maliyetini kar­şılamak ve rekabet etmek çok zor. Enflasyon ve kur arasın­da açılan makas nedeniyle, Av­rupa pazarındaki rekabet gü­cümüzü tamamen kaybetmiş durumdayız. Dolayısı ile bu da ihracat rakamlarımızı aşağıya çekiyor’’ dedi.

‘’Bizim maliyetleri düşürmemiz gerekiyor”

Söz konusu sorunların aşıl­ması için de görüşlerini dile getiren Melisa Tokgöz Mut­lu, son dönemde iklim krizi ile beraber sıcaklık enflasyonu­nun konuşulmaya başlandığı­nı söyledi.

Türkiye olarak tarımsal ürünlerde doğru pozisyon alınma halinde hem jeopoli­tik konumun verdiği lojistik avantajı hem de ürün yelpa­zesi sayesinde özellikle Avru­pa Birliği için önemli bir teda­rikçi olabileceğimizi belirten Melisa Tokgöz Mutlu, ‘’Bizle­rin öncelikle maliyetleri dü­şürmesi gerekiyor. Bunun için de ihracat için verilen destek­lerin arttırılması, endüstriyel ve dijital tarıma çok hızlı ge­çiş sağlanması ve israfın mini­mize edilmesi gerekiyor.

Tabi ki de ikinci ve üçüncü madde­ler bugünden yarına hayata ge­çirilmesi çok mümkün değil. Ancak, bir sonraki sezon bu­nun için mutlaka girişimlere başlanmalı. Diğer taraftan ise kısa dönem için yapılacak en önemli destek finansal destek olacak. İhracatçıların çıktığı pazarlara tekrar girmesi çok daha zor olduğunu hatırlat­mak isterim” diye konuştu.

Sorunun atlatılması için alternatif pazar şart’

Ege Yaş Meyve Seb­ze İhracat­çıları Birliği Yönetim Kurulu Baş­kanı Hay­rettin Uçak ise rakip ülkelerin her geçen gün çoğaldığını ve Avrupa Birliği pazarının azal­dığını söyledi. Uçak, bu soru­nun atlatılması için alternatif pazarları arttırmaya çalıştıkla­rını kaydetti.

‘Mısır’ın maliyetleri dolar bazında bize göre düşük kalıyor’

Melisa Tok­göz Mutlu, ‘’İlk olarak tabii ki de rekabetçi fiyata ulaş­mamız ge­rekiyor. Şu an en büyük rakip­lerimizden birisi Mısır olarak yer alıyor ve maliyetleri bizim çok altımızda bulunuyor. Sade­ce işçilik maliyeti dolar bazın­da bizim maliyetimizin yarısı kadar olarak yer alıyor’’ dedi

haber-keciborlu.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
jojobet
istanbul escort
istanbul escort
istanbul escort
istanbul escort
adalar escort
arnavutköy escort
ataşehir escort
avcılar escort
bağcılar escort
bahçelievler escort
bakırköy escort
başakşehir escort
bayrampaşa escort
beşiktaş escort
beykoz escort
beylikdüzü escort
beyoğlu escort
büyükçekmece escort
çatalca escort
çekmeköy escort
esenler escort
esenyurt escort
eyüp escort
fatih escort
gaziosmanpaşa escort
güngören escort
kadıköy escort
kağıthane escort
kartal escort
küçükçekmece escort
maltepe escort
pendik escort
sancaktepe escort
sarıyer escort
şile escort
silivri escort
şişli escort
sultanbeyli escort
sultangazi escort
tuzla escort
ümraniye escort
üsküdar escort
zeytinburnu escort
istanbul escort
istanbul escort